tisdag 18 maj 2010

Valpkurs och spår i skogen!

Då var vi hemma från ännu en kväll på valpkursen, bara två gånger kvar nu! Essie sköter sig jättebra, hon klarar det mesta med bravur och idag var hon faktiskt lös större delen av kvällen! Det hon tycker är svårast är att gå slalom mellan koner med löst koppel på min vänstra sida och ha fokus på mig. Hon går så snävt så man snubblar nästan över henne, de där vänstersvängarna är inte att leka med...! I högersvängarna fortsätter hon rakt fram i någon sekund innan hon ser att jag vänt, då blir hon så ivrig att hinna ifatt så det blir hopp och bus. Men det är övning som gäller ; ) Det är också vääldigt svårt att sitta stilla och göra ingenting när alla andra hundar gör sina övningar, Essie kan - Essie vill.

Vi har börjat jobba mer med klickern nu, det fungerar jättebra, än så länge använder vi den nästan bara för att jobba upp kontakten, att hon självmant söker ögonkontakt på promenad osv, mycket godis går det åt, men oj vilken skillnad det är, man har en snäll och duktig tjej och ingen ångvält i kopplet.

I lördags var vi 5 hundar från valpkursen som var ute i skogen och spårade! Lite otur med regn men det var varmt och skönt ute i alla fall och ryggsäcken var packad med bland annat kaffe till matte och morötter till lilla damen. När kursledaren sa hur jag skulle lägga spåret trodde jag att han skämtade. Ca 75 meter? När vi har lagt spår själva har vi lagt 15-20 meter kanske. Jag tänkte för mig själv att detta kommer aldrig att gå, men jag knatade ut i spåret i alla fall, halvvägs kom jag till ett träd som låg tvärs över min väg. Jag kunde inte gå över spåret eftersom det var långa grenar överallt, så jag var tvungen att ganska tvärt vika av och gå runt trädet istället. Återigen kom tankarna att detta kommer aldrig att gå vägen. Jag gick inte riktigt lika långt som dom ville att jag skulle, så spåret kanske blev runt 50 meter. Tillbaka till min lilla fröken som var peppad till 100%, hann bara ta kopplet från instruktören så flög hon ut i spåret. Hej vad det bar av! Nosen i marken hela tiden och det gällde för matte att hänga på nu! Det var inte till min fördel att det var nerförsbacke första halvan av spåret, samt att det hade regnat på morgonen, jag hade fullt fokus på att inte ramla.. Väl framme vid det nedfallna trädet vek Essie först av vänster, och jag märkte att hon tappat spåret. Jag stog helt stilla och väntade och vips sa det så var hon påväg igen! Raka spåret framåt och plötsligt låg favorit kamp-trasan där på marken och väntade =) *stolt matte* Vi la ett till spår lite senare, denna gång gick jag lite längre men helt rakt, det var löjligt lätt för vovven, det svåra var för matte att hänga med.

Efter spårningen provade vi på upp-let ute på en åker, försökte gömma leksakerna bakom små buskage men hon fann dom fort. Vi har tränat massor på detta hemma i vardagsrummet och ute på en äng utanför, så när jag säger "leta" vet hon precis vad som förväntas. Det syns på henne hur kul hon tycker att det är med upp-let, hon halvsitter bara när hon väntar på kommandot, spänd som en fjäder med överläppen lite lätt uppdragen ("snusläpp"), ögonen är gigantiska och man ser att rumpan inte är helt i marken, i sinnet är hon redan påväg..

Tyvärr blev det inga bilder i helgen, ska försöka åka ut nån dag och ta lite 5-månaders bilder så ni får se stora tjejen nu!

Kram /Malin

1 kommentar:

  1. Ja, att Essie kan och Essie vill är det ju ingen tvekan om. Men matte och husse kan och vill de också - jättebra jobbat med både koncentration, koppelpromenad, spår och annat!!

    Nu vet ni ju också att hon klarar längre spår och de förvånar en ofta med att spåra helt utan problem där man själv tror att det ska bli svårt. Snart är ni färdiga fär appelklass jue :)

    Uppletande är både enkelt att genomföra och roligt för hunden - dessutom tröttar även de övningarna på ett bra sätt i ett litet aussiehuvud. Utöver det så är det bra om man tappar en vante eller nycklarna på en promenad :)

    5månaders bilderna ser jag så klart fram emot men du ska veta att det värmer mitt hjärta att läsa om hur ni tar till vara de resurser som finns i er svarta lilla tjej :)

    Kramar

    SvaraRadera