söndag 30 maj 2010

5-månaders bilder!

För några veckor sen var vi uppe på billinge-berget här i Skövde och tog bilder på Essie, 5 månader ganska exakt. Efter det har jag dock varit seg med bloggandet men jag tänkte visa upp några bilder nu så ni får se hur stor tjejen är! =)


Essie poserar fint... (man kan bara ana vart matte är..)



Sitta på en sten var konstigt, tränade på balansen!

Där är matte...

..Och där är husse!


Nåja, alla bilder kan inte bli perfekta när man har en busig valp!

Essie visar upp Skövde


Närbild

Det var väldigt svårt att få en bild på henne stående... stillastående i alla fall..

Vi fick massor med fina bilder på henne, men detta var ett urval i alla fall, så ni får se vad hon växer! Imorgon är sista kvällen på valpkursen, kommer bli tomt på tisdagsschemat nu..! Essie kommer sakna det, det vet jag, hon tycker att det är så himla kul att komma till klubben! Det får bli allmänlydnad 1 så fort det ges tillfälle i höst, förhoppningsvis kommer vi inte behöva grundkursen vid det laget, men det blir bra träning för henne att repetera och vara bland alla andra hundar. Även om det kommer att klia i fingrarna att gå på nån spårkurs eller liknande så kommer vi skynda långsamt, vi har ingen brådska.

Visst, ibland kan det kännas lite "tråkigt" på valpkursen när man har en hund som kan platsliggning (i alla fall 30 sek) helt lös bland alla andra hundar, medans vissa valpar inte kan "ligg" - men det är nyttigt för henne (och mig) att bara att vara där. Att bara ligga på gräsmattan och vara lugn när andra valpar springer glatt till sina tjoande mattar och hussar - det är jobbigt om man heter Essie.

Annars går det bra i övrigt, vi jobbar på koppelgåendet, det går sådär... Hon går hyfsat mesta delen av promenaderna, men kan få tok-ryck och kasta sig hejdlöst över hela gångbanan/gräsmattan/stigen när som hellst. Jag håller tummarna att det helt enkelt är något man gör när man är valp. Hon har svårt att koncentrera sig när hon ser en annan hund, hon ääääälskar andra hundar...! Men jag är lyckligt lottad som har en sån positiv liten tjej. Hon är verkligen lättsam att ha att göra med, hon är med på allt, även om hon inte förstår ibland =) Hon är lättlärd och vill väldigt gärna jobba. När hon inser att vi ska göra något roligt, spåra i skogen eller leta föremål i lägenheten, då är hon taggad till tusen. På kursen skulle vi testa att lämna hunden när den var lös, jag försökte verkligen allt, gå ifrån henne, kasta en trasa åt andra hållet, vara jättetråkig, men hur jag än gjorde så var hon vid min sida hela tiden; "vad ska vi göra nu matte?!".

Nu har Essie gått och lagt sig och jag ska följa hennes exempel. Har varit i Sundsvall hela helgen så jag har suttit på tåget mest hela dagen så jag är lite trött. Vilken härlig känsla att komma på perrongen, se husse och hund stå längre bort, och trots att jag är för långt bort ännu för att höra det, så ser jag på hunden att husse ställt den magiska frågan; "Vart är matte?" Hela hunden spänner sig, nosar i luften och vänder sig om, tittar åt andra hållet, vänder sig tillbaka, flyttar några steg åt sidan för att se bakom andra människor, hukar sig ner för att se mellan långa människo-kliv, och där, där är ju matte! Hela hunden går i vågor, försöker krypa ur sitt skinn, lägger sig ner på marken och ålar för att komma fram snabbare, och vilket pusskalas det blev!! Om man vill ha en riktig energikick ska man träffa en valp som man inte träffat på några dagar =)

...Men jag tror ändå att det var husse som var gladast.... ; )

Kram /Malin

3 kommentarer:

  1. Här sitter jag och ryser och myser och känner något lite fuktigt i ögonvrån....du skriver så fint att jag blir alldeles varm! Dessutom har du en helt underbar syn på hund/träning/kurser/med och motgångar tycker jag.

    Jättefina bilder på 5månaderstjejen! Hon ser så fin ut. Som vanligt knycker jag bilder.

    Kramar i massor

    SvaraRadera
  2. Om du har tid någon gång kan du väl vara bussig och ta en uppställd bild på Essie. Vill gärna byta ut den jag har. Om du tittar på kullsidan så ser du hur jag menar. Ungefär som den du har här ovanför men med böjda knän på fotografen om du förstår hur jag menar.
    Kram från den krävande uppfödaren

    SvaraRadera
  3. Det var väldigt fint och målande skrivet. Känner igen sig väldigt mycket om hur dom är när man inte har träffat dom på en dag eller så... MVH Ann och Richard

    SvaraRadera