tisdag 13 april 2010

Veckan som varit!

Då var man hemma från ännu en tisdag på valpkursen. Det är såååå kul tycker både jag och Essie!! Hon sköter sig jättebra, älskar andra hundar och vill bara busa, men klarar inkallning utan problem trots alla valpar på planen. Idag fick vi träna på att gå i grupp i skogen, och bland annat gå ut på en brygga och vända. Bryggan var inga problem men när vi går i grupp far hon och flänger överallt, hon är här, hon är där, hon är uppe, hon är nere, vill en annan valp pussas så är hon där. Samtidigt som hon låter som en liten gris för hon drar och stånkar så det känns som att hon har svårt att få luft ibland. Så får man sätta sig ner och kela lite för att hon ska lugna ner sig, men sen är hon igång igen min lilla minigris. Sen har vi tränat kontaktövningar också, vi gick slalom mellan koner och hunden skulle följa, det gick bra, vi har tränat massor med kontakt på promenaderna. När vi är ute har jag ofta en trasa och godis i fickan, så när hon självmant tar ögonkontakt så berömmer jag och/eller kastar trasan. Hon var så rolig idag när vi var ute på promenad, vi hade precis kampat lite och jag hade stoppat trasan i fickan igen, hon gick på min högra sida och tittade på mig, men jag hade ju lagt undan trasan för vi skulle snart gå upp i lägenheten, då kom hon på sig själv, saktade in på stegen så hon hamnade bakom mig, sen dök hon upp igen på min vänstra sida och travade så fint så fint. Då kunde jag ju inte annat än att busa lite med henne, det är så kul att se hur hon verkligen tänker till och korrigerar sig själv.

I söndags var vi ut till Hornborgasjön och Trandansen, så hon fick se lite fåglar på nära håll, vilket liv det var på tranorna! Vid Hornborgasjön var det mest svanar, dessa tyckte Essie var jätteintressant, hon stog och tittade på dom från bryggan med förundrad blick. När vi kom ut till Trandansen var det mer liv, 11 800 tranor dagen till ära.



Essie spanar ut över Hornborgasjön
4 månader och massa lurviga öron..
I lördags kom Gizmo och matte Anna och hälsade på oss, Essie tycker att Gizmo är bästa bästa bästaste vännen, Gizmo tycker att Essie är...helt ok ; ) Haha, skämt och sido, men ibland kan hon trötta ut hundar så de sätter sig ner och tittar på sin matte/husse med en blick som säger "ta mig härifrån...." *skratt* ja, ett riktigt energiknippe är hon i alla fall lilla fröken ; ) Gizmo och Essie leker i alla fall riktigt gott med varandra, och han har sånt stort tålamod med henne!

Pigg Essie - Trött Gizmo

Bara en sån härlig bild!


Essie ska bli tandläkare när hon blir stor!


Avslutar med en bild från Trandansen, lilla fröken och "hennes" 12 000 tranor... ; )

Kram/ Malin









7 kommentarer:

  1. Ah, jag glömde ju skriva att vi anmält oss till första utställningen nu! Den 2/5 är det en utställning här i Skövde så jag har anmält henne i valpklass 4-6 månader, ska bli ett riktigt roligt "träningstillfälle" =)

    SvaraRadera
  2. Yes! Uppdatering *myser* :)

    Kul med valpkursen och att det fungerar bra. Att vara roligare än ett gäng med alla valpar är banne mig inte lätt :) Det gäller att ha med riktigt gott godis och bästa kamptrasan..

    Härligt att få läsa att hon tänker till och upptäcker att hon är på fel sida! Ni är allt bra duktiga ni.

    Sitter hon så lugnt med fåglar omkring sig??? Fåglar ska man springa efter hälsar syster Amaya så låt inte Essie läsa det här :)

    När jag såg en av bilderna kunde jag inte låta bli att fnissa lite. Den när hon sitter och tittar ner...såå söt och så dessa stora öron...de har mycket att växa i nu :) Amaya ser för tillfället ut som en tax men det kan ändra sig tills vi ses...de växer ju lite ojämnt :)

    Lyckliga Essie som har en stor, snäll kompis att leka med!

    Kul också med utställningen - ska bli spännande!

    Ses snart..."bara" 1 1/2 vecka kvar nu. Jag hör av mig om tid mm snart. Det beror lite på vädret vad vi ska hitta på. *Längtar*

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Hihi... jag tror det är ett släktdrag det där med en framtid som tandläkare, min tjej är o putsar o tvättar "moster Diva"s tänder stup i kvarten. Nosen o tungan ska helst in efter att Diva ätit godis för att smaka om den smakade samma som hennes. :P haha..

    Fåglar är också lite av ett intresse här, tur för er att hon inte har det intresset. ;)

    MVH Åsa o Spira

    SvaraRadera
  4. Ja, Essie är en liten fjäsknäsa så hon putsar, putsar och putsar allt hon kan tills hela hon är alldeles slemmig... =/

    Eh, ni missförstog mig nog tyvärr... Fåglar är SUPERROLIGA att jaga efter även här, men 12 000 tranor och svanar större än henne själv vart nog för mycket på en gång, blev nog kortslutning i valpens hjärna där... ; )

    SvaraRadera
  5. Aha, det är kanske det man ska utsätta dem för ;)

    SvaraRadera
  6. Underbara bilder på fröken!! De ska bli sååå kul att ses i helgen. KRAM

    http://valjelivet.blogg.se

    SvaraRadera
  7. Hoppas gårdagens kurstillfälle gick minst lika bra. Ses på söndag.
    Kram

    SvaraRadera