fredag 17 juni 2011

MH!

I söndags var vi på Skövde brukshundsklubb för ett MH (mentalbeskrivning). Vi hade tur med vädret, dagarna innan åskade det och regnade massor men dagen till ära var det uppehåll och lagom varmt. Vi samlades kl 11 och innan oss var det tre leonberger och en keeshond, fröken Essie var sist ut för dagen, tror att klockan närmade sig 15 när det var vår tur att starta!Ska försöka skriva ner hur det gick under dagen med lite bilder som husse lyckades få till, det var inte lätt med en snabb hund!













1a - kontakt hälsning - 3
Accepterar kontakt utan att besvara. Drar sig inte undan.

Essie hälsar på Christer efter att jag fått skaka hand först, tycker att det finns massa annat i skogen som är mer spännande... ; )


1b - kontakt samarbete - 3

Följer med, men är inte engagerad i testledaren.

Essie följde snällt med testledaren först, tittade nyfiket upp för att kolla vad dom skulle göra. Sen vände hon sig om och såg att matte stannade kvar, och då tyckte hon att det var dags att vända! Det var raska steg och sträckt koppel hela vägen tillbaka till matte!


1c - kontakt hantering - 3

Accepterar hantering

Hon förstog kanske inte riktigt varför han skulle klämma och känna, men hon stog blixtstilla och lät sig pysslas med. Duktig tjej =)


2a - Lek 1 leklust -4

Startar snabbt, leker aktivt

Nu börjar han ju bli riktigt rolig han den där Christer, han hade en finfin leksak, som var svår att få tag i, men hej vad roligt det var!





2b - Lek 1 gripande - 4

Griper direkt med hela munnen.
När leksaken kastades sprang hon genast och hämtade den för mer bus!


2c - Lek 1 dragkamp - 3

Griper, drar emot, men släpper och tar om.
Kampade hejvilt med testledaren, men tappade greppet och tog om.






3a - Förföljande - 1 & 4
Startar inte/Startar med hög fart, målinriktad. Bromsar in vid bytet.




Första starten missade både jag och hund. Essie stog med sidan mot trasan och tittade på publiken istället. Jag hörde inte ens att den for iväg förens den var uppe på kullen. Vi fick ta en promenad upp för kullen och visa trasan, och vid andra släppet såg jag till att hon tittade i rätt riktning. Då for hon iväg som ett skott hela vägen upp i backen!


3b - Gripande 1 & 2

Springer inte fram/Griper inte, nosar på föremålet.

Nosade lite på trasan men den var inte så värst intressant verkade det som...


4 - Aktivitet - 3

Är uppmärksam och i huvudsak lugn, enstaka aktivitetshöjningar.

Sen var det dags för momentet som är väldigt spännande om man har en aussie! Konsten att göra.... ingenting.. Essie höll sig lugn och fin, hon åt lite gräs, det var det som blev hennes "aktivitetshöjningar" men värre än så var det inte. Inte ett pip eller gnäll, inte ett endaste drag i kopplet. Jag minns att jag höll i kopplet i lillfingret och växte nog minst ett par decimeter.


5a - Avståndslek intresse - 3

Intresserad, följer figuranten utan avbrott.





Nu kom det en rackarns konstig filur ute i skogen. Den hade blå regnjacka med huva och betedde sig väldigt konstigt. Essie tittade med spänning på vad som hände..!


5b - Avståndslek hot/aggression - 2
Visar enstaka (1-2)hotbeteenden under momentens första del.

Ett skall kom det när figuranten betedde sig skumt!


5c - Avståndslek nyfikenhet - 1

Går ej fram till figuranten inom tid.

Detta var nog det moment där jag blev mest förvånad över min hund. När jag släppte henne stack hon iväg ut i skogen med en väldig fart. Figuranten låg då gömd bakom en sten. Essie stog på andra sidan av stenen och letade efter figuranten, sen vände hon sig om och tittade på mig. Jag vet inte varför hon bestämde sig för att springa tillbaka till mig i stället, hon måste ju ha känt doften av personen samt att hon är ju van med sök. Hon sprang som sagt tillbaka till mig och satt sig brevid, och ville att jag skulle följa med fram. Tiden hann gå ut innan vi kom fram. När vi kom fram hälsade hon på figuranten och när kamptrasan kom fram bet hon i den med, men eftersom tiden var ute fick hon 1:a på de andra delarna.


5d - Avståndslek leklust - 1

Visar inget intresse.


5e - Avståndslek samarbete - 1

Visar inget intresse.


6a - Överraskning rädsla - 3

Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.

Här var det spännande! Vi var ute på en vanlig skogspromenad och helt plötsligt kommer overallen Ove fram! Jag släpper kopplet men Essie stannar vid min sida, ställer sig sedan någon meter bakom mig och avvaktar min reaktion.





6b - Överraskning hot/aggression - 1

Visar inga hotbeteenden.



6c - Överraskning nyfikenhet - 2

Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen samt lockar på hunden.

När matte visar att det är ok kan man visst hälsa fint på overallen Ove.


6d - Överraskning kvarstående rädsla - 4

Båge eller tempoväxling vid minst två passager utan minskad intensitet.

Lite roligt var det att när vi skulle gå på höger sida om Ove ville hon göra en båge, men på tillbaka vägen gick hon alltid närmast utan att bry sig.


6e - Överraskning kvarstående intresse - 1

Visar inget intresse.


7a - Ljudkänslighet rädsla - 5

Flyr mer än 5 meter.

Här blev jag också positivt överraskad av Essie. Hon är ju ljudkänslig så jag trodde hon skulle emigrera till ett annat land när hon hörde skramlet... Vi gick på stigen med hunden närmast skramlet, det lät ordentligt när kedjan drogs över plåten, jag vände mig om och släppte kopplet... och kände 20 kg kärlek mot mitt ben. Essie stog fast, tryckt mot mitt ben, vänd mot skramlet. I två sekunder som kändes som en timme stog vi där, sen såg Essie husse och moster vid sidan, och bestämde sig för att det var nog lika tryggt där borta. Hon ställde sig brevid husse och släppte mig inte med blicken.





7b - Ljudkänslighet nyfikenhet - 2

Går fram när föraren sitter på huk och talar med skramlet samt lockar på hunden.

Samma visa som med overallen, visar matte att det är ok så...

7c - Ljudkänslighet kvarstående rädsla - 2

Liten båge eller tempoväxling vid någon av passagerna.

Tyckte att hon var riktigt duktig, jag kände inte av någon markering i kopplet i alla fall..


7d - Ljudkänslighet kvarstående intresse - 1

Visar inget intresse.


8a - Spöken hot/aggression - 1

Visar inga hotbeteenden.


8b - Spöken kontroll - 3

Kontrollerar och/eller handlar mot spökena. Långa avbrott. Ex halva sträckan båda spökena eller ett spöke hela sträckan.

Hon gick själv fram mot ett av spökena med hela kopplet sträckt.





Tråkigt att det inte syns på bilden, men rakt bakom högra trädet står ett spöke.


8c - Spöken rädsla - 5

Backar längre än kopplets längd

Men när dom kom innanför hennes personliga utrymme släppte jag kopplet och då ställde hon sig med husse och moster igen.


8d - Spöken nyfikenhet - 3

Går fram till figuranten när föraren står brevid.

Hälsar på figuranten med viftande svans.


8e - Spöken kontakt - 4

Tar själv kontakt med figuranten.





9a - Lek 2 leklust - 4

Startar snabbt, leker aktivt.

Trots en lång dag med mycket som hänt är min lilla fröken alltid med på lite bus!


9b - Lek 2 gripande - 5

Griper direkt, hugger föremålet i farten.

Här skulle vi inte få en chans att bara kasta den mellan oss, nu skulle Essie vara med och leka!


10 - Skott - 3

Riktar intresse mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek/passivitet.

Det sista momentet som jag bävat så mycket för! Essie hatar allt som låter, smällare, raketer, åska, lakan som vädras osv så jag trodde verkligen inte detta skulle gå. Jag fick veta att två skott kommer under kamp, och jisses vad jag tog i och kampade för glatta livet. Pang. Ser hur hundens ena öra lyfts lite men jag leker ännu mer. Pang. Hunden reagerar inte, tar inte ens omtag på leksaken. Två skott i passivitet. Pang. Essie hukar sig och drar i kopplet, dags att gå matte. Pang. Hon tittar på mig och i samma sekund kommer leksaken flygande igen och hon busar glatt igen. Först hade testledaren kryssat i en 2:a, men pga reaktionen i passivitet fick vi en 3:a istället. Matte superstolt!


Summa summarum hade vi en riktigt mysig dag med ett resultat som jag är mer än nöjd med! Mentalbeskrivaren beskrev Essie som en riktigt lugn aussie med mycket energi när det gäller! Inga hotbeteenden eller aggressioner och ingen kvarstående rädsla. Godkänd på skott. Essie kan vara lite feg men när matte visar att det är ok så litar hon på det och följer med. Älskar bus och kamplek. Hon tyckte själv att det var lite tråkigt att hon fick 1a på avståndsleken eftersom hon gjorde allt men efter tiden gått ut. Visar inget intresse är väl inte helt rätt beskrivet. Hon sa också att det var lite synd att husse och moster var med, för vid några tillfällen sökte hon sig till dom istället för att stanna vid mig, men det är ju sånt man får räkna med!

Det var superkul att få vara med och se hur hon reagerade, synd bara att vi inte fick vara med på resten av kullens MH!


Kramar /Malin

1 kommentar:

  1. Grattis till ett finfint mh! Skoj och intressant att få läsa siffrorna, dina kommentarer/förklaringar och att få se bilder. Det nästa bästa när man inte kan vara med själv ;) Du har all anledning att vara stolt - ni har förvaltat henne väl <3

    Kramar från den stolta gammelmatten

    SvaraRadera